Slimme Meter en Terugleveren

  • Wat is een slimme meter?

    Slimme meters vervangen de huidige meters voor elektriciteit en gas. Deze digitale meter meet net als de traditionele meter het energieverbruik in uw huis. Het grote verschil is dat de slimme meter meterstanden automatisch doorstuurt naar de netbeheerder. U hoeft dus zelf geen standen meer door te geven. Bovendien kunt u zelf uw werkelijke verbruik inzien en dus eenvoudiger energie besparen. Meer informatie over de slimme meter vind u op www.slimmemeters.nl

  • Waarom heb ik een slimme meter nodig?

    De inkoopprijs van stroom varieert per uur en is afhankelijk van vraag en aanbod in de markt. Om gebruik te kunnen maken van variabele prijzen per uur heeft u een slimme meter nodig waarmee wij uw verbruik per uur kunnen uitlezen en dit verbruik kunnen koppelen aan de op dat moment geldende handelsbeursprijzen.

  • Hoe weet ik of ik een slimme meter heb?

    U kunt het beste contact opnemen met uw netbeheerder om te vragen of er bij u een slimme meter hangt. Als u niet weet wie uw netbeheerder is dan kunt u dit vinden op www.eancodeboek.nl/.

    Zodra u zich bij ons aanmeldt ontvangen wij de benodigde informatie over uw meter van uw netbeheerder. Met die informatie bepalen wij of er een slimme meter voor u wordt aangevraagd door ons.

  • Jullie vragen de slimme meter voor mij aan, hoe werkt dat?

    Nadat u uw overstap naar NieuweStroom heeft bevestigd, vragen wij bij uw netbeheerder een slimme meter aan voor uw adres. Deze aanvraag geldt voor zowel uw gas- als elektriciteitsmeter. Uw netbeheerder controleert deze aanvraag en stuurt vervolgens een plaatsingsverzoek naar een installatiebedrijf.  Deze neemt hierna contact met u op om een afspraak in te plannen. Gewoonlijk vindt de prioriteitsplaatsing binnen 3 maanden plaats.

  • Wat wordt van mij verwacht tijdens de plaatsing van de slimme meter?

    Het installatiebedrijf maakt altijd een afspraak met u voor de vervanging van uw oude meter. Tijdens de werkzaamheden dient u zelf aanwezig te zijn en dient u de monteur toegang te bieden tot de meters. Ook wordt de levering van gas en elektriciteit standaard enige tijd onderbroken. Het is daarom van belang dat u uw apparaten en gastoestellen zelf kunt uitschakelen. Uiteraard kunt u ook nog vragen stellen zodra het installatiebedrijf contact met u opneemt.

  • Hoe en wanneer worden de kosten van mijn slimme meter vergoed?

    Een prioriteitsplaatsing kost eenmalig € 60,00 excl. btw. Tenzij hierover andere afspraken zijn gemaakt vergoeden wij de helft van deze kosten aan u. Nadat de slimme meters bij u zijn geplaatst, krijgt u gedurende 12 maanden een korting van €2,50 excl. btw op uw maandelijkse verbruiksnota.

    Als toevallig de slimme meter binnenkort gratis wordt geplaatst door uw netbeheerder, dan krijgt u de kosten van een prioriteitsplaatsing terug. Meestal geeft de netbeheerder dit automatisch aan ons door. Maar beter en sneller is als u de bevestiging van uw netbeheerder aan ons doorstuurt, zodat wij kunnen controleren dat uw netbeheerder uw slimme meter daadwerkelijk kosteloos plaatst. U kunt dit per mail aan klantenservice@nieuwestroom.nl of per post doen.

  • Waarom krijg ik een factuur voor het plaatsen van een slimme meter voordat de meter geplaatst is?

    Wij vragen de plaatsing van de slimme meter voor u aan bij uw netbeheerder zodra u zich heeft aangemeld. De netbeheerder rekent hiervoor kosten die wij bij u in rekening brengen.

    De doorlooptijd voor het plaatsen van een slimme meter is gemiddeld 3 maanden. Door de meter tijdig aan te vragen zorgen wij ervoor dat u zo snel mogelijk gebruik kunt maken van de dynamische prijzen van NieuweStroom.

  • Ik heb me aangemeld bij NieuweStroom, maar mijn daadwerkelijke overstap vind pas over 6 maanden of later plaats. Waarom vragen jullie nu al een slimme meter aan?

    Wij vragen de meter direct aan, zodat wij er zeker van zijn dat de meter geïnstalleerd is zodra wij starten met het leveren van energie, zodat u meteen profiteert van de dynamische prijzen van NieuweStroom.

    Bovendien heeft het voor u als voordeel dat u geen meterstanden meer hoeft door te geven aan uw huidige leverancier. Met een slimme meter worden uw meterstanden op tijd en nauwkeurig uitgelezen. Eventuele berekeningen van meterstanden behoren tot het verleden. De kwaliteit en nauwkeurigheid van uw energienota wordt hierdoor nog meer verbeterd.

  • Hoe kan ik mijn meterstand doorgeven?

    Indien wij uw meterstand bij u opvragen ontvangt u hiervoor een email met daarin een linkje waarmee u uw meterstand aan ons kunt doorgeven. Wilt u graag uw meterstand doorgeven maar u heeft geen email van ons ontvangen, stuur dan uw meterstand samen met de opnamedatum en de EAN code van de aansluiting naar klantenservice@nieuwestroom.nl

  • Ik wacht al meer dan 3 maanden op de plaatsing van de slimme meter. Wanneer kan ik hem verwachten?

    Wij hebben de aanvraag voor u gedaan, maar hebben geen inzicht in de planning van uw netbeheerder. Om direct inzicht te krijgen in de status van de plaatsing van uw slimme meter kunt u het beste rechtstreeks contact opnemen met uw netbeheerder. U kunt dan eventueel direct een afspraak voor de plaatsing inplannen.

    Komt u er met de netbeheerder niet uit, neem dan contact op met slimmemeter@nieuwestroom.nl. Wij zullen dan namens u contact opnemen met uw netbeheerder.

  • Kan ik ook zelf opgewekte energie terugleveren aan het net?

    Ja, via NieuweStroom heeft u ook de mogelijkheid zelfopgewekte energie terug te leveren aan het net.

    U ontvangt dan altijd de EPEX(APX)-prijs voor uw teruglevering in het uur van teruglevering. Vaak ontvangt u daarom bij zonnepanelen overdag meer geld voor uw opgewekte energie dan u 's nachts voor uw energie betaalt. Alweer een voordeel van de dynamische prijzen van NieuweStroom!

    Kleinverbruikers betalen alleen de opslag over het saldo van levering en teruglevering. Daarnaast wordt voor kleinverbruikers de overheidsheffing (EB en ODE) gesaldeerd.

  • Kan ik ook mijn zelf opgewekte GvO´s aanbieden aan NieuweStroom?

    Nee, wij zijn geen handelaar in GvO’s en kopen slechts de GvO’s in die wij nodig hebben voor de levering aan onze klanten die kiezen voor groene stroom. Als producent van groene stroom kiest u bij het aanmelden welke handelaar uw verkregen certificaten ontvangt. Deze handelaar hoeft dus niet uw eigen energieleverancier te zijn.

    Voor het verhandelen van zelf opgewerkte GvO’s verwijzen wij u graag door de website van CertiQ (www.certiq.nl) waar u een overzicht van handelaren terugvind.