Slimme meter

Met de komst van de slimme meter wordt de energievoorziening voorbereid op een duurzame toekomst. Een toekomst met een slim energienet dat vraag en aanbod van energie beter in balans brengt. In dit slimme energienet is de slimme meter een belangrijke schakel. Zo kan het energienet efficiënter worden gebruikt. Ook binnen uw onderneming helpt de slimme meter bij een efficiënter energiegebruik. Door beter inzicht en slimme technieken wordt energiebesparing een stuk eenvoudiger.

De netbeheerders zijn op aanwijzing van de overheid in 2012 gestart met de vervanging van de bestaande ‘domme meters’ en plaatsing van ‘slimme meters’. Deze slimme meters meten het verbruik per kwartier en een energieleverancier kan deze gegevens iedere dag uitlezen als de ICT van de energieleverancier daartoe is ingericht. 

U kunt bij iedere netbeheerder een zogenaamde prioriteitsaanvraag indienen. Voor een bedrag van 60 euro (exclusief BTW) wordt de oude vervangen door een slimme meter. Bij een prioriteitsaanvraag wordt de slimme meter binnen 3 maanden geïnstalleerd. Ervaringen uit de praktijk leren dat dit vaak al binnen enkele weken gebeurt. Er komt daarbij een monteur langs die in 1x zowel de stroom- als gasmeter vervangt.

De overheid heeft verschillende redenen om invoering van de slimme meter te stimuleren. Deze redenen zijn van belang voor zowel verbruikers als voor netbeheerders en energieleveranciers:

  • Meer inzicht in verbruik
  • Makkelijker energie besparen
  • Beter beheer van het energienet
  • Nauwkeurigere afrekeningen
  • Geen meterstanden meer doorgeven

Stap over naar NieuweStroom en wij vragen de slimme meter voor u aan. Bovendien vergoedt NieuweStroom de helft van de kosten van de prioriteitsplaatsing.